Internal Audit for the New Era: Challenges and Opportunities in the Digital Economy and ESG Initiatives
V današnjih zapletenih in dinamičnih pogojih poslovanja so v svetovnem merilu še posebej poudarjena pričakovanja do notranjerevizijske dejavnosti v smislu njenega dejavnega vključevanja v dodajanje vrednosti podjetju, predvsem z generiranjem informacij, potrebnih za prepoznavanje, razumevanje in ocenjevanje novih in vedno večjih strateških in operativnih tveganj, ter v smislu implementacije in nenehnega izboljševanja notranjih kontrol. Sčasoma se je notranja revizija v podjetju razvila v proaktivno službo, ki s svojim delovanjem in rezultati dajanja zagotovil, svetovanja in vpogledov zadovoljuje informacijske potrebe najrazličnejših uporabnikov, od uprave, nadzornega sveta in revizijske komisije do linijskih in operativnih vodij, zunanjih revizorjev, regulatorjev in drugih zainteresiranih deležnikov. Obremenitev notranjih revizorjev se povečuje zaradi hitrega vstopanja v novo fazo delovanja, v kateri se morajo odzivati na vplive globalnih gospodarskih in družbenih sprememb ter predvsem pospešenega razvoja informacijsko-komunikacijskih tehnologij in digitalne transformacije poslovanja. Intenzivna uporaba digitalne tehnologije prinaša številne korenite spremembe poslovnih modelov, strategij podjetij na vseh ravneh, organizacijske strukture, poslovnih procesov in njihove prilagoditve digitalni dobi. Glede na namen, cilje in naravo notranjerevizijske dejavnosti kot notranjega nadzornega mehanizma upravljanja podjetja se v dobi digitalne transformacije poslovanja notranja revizija sooča s številnimi izzivi. Po eni strani informacijsko-komunikacijske tehnologije vplivajo na digitalno preobrazbo poslovanja podjetja, tako da korenito spreminjajo predmet in subjekt notranjega revidiranja. Po drugi strani pa nove tehnologije korenito spreminjajo organizacijske, upravljavske in metodološke vidike, v okviru katerih je notranjerevizijska dejavnost doslej tradicionalno delovala. To pomeni, da se mora sama notranjerevizijska dejavnost digitalno preoblikovati in prilagoditi dobi digitalnega gospodarstva. Vendar pa se to ne zgodi samo od sebe – gre za zapleten proces prilagajanja obstoječega strokovnega delovanja notranjih revizorjev novim pogojem in okoliščinam. V tem kontekstu pričujoči članek obravnava kritične izzive notranje revizije v digitalnem gospodarstvu. V zadnjih nekaj letih so bila v središču zanimanja številnih organizacij, regulatorjev in raznih deležnikov vprašanja trajnosti ter okolja, družbe in upravljanja (ODU). Vedno večje zanimanje za varovanje okolja, družbeno odgovornost in upravljanje izhaja iz boljše ozaveščenosti in pričakovanj, da bi vloženi trud lahko prinesel številne posebne koristi in pozitivne učinke za organizacijo, trge, družbo in naš planet. V tem duhu je vključevanje ODU-ja v upravljanje podjetij vseprisoten in prevladujoč proces, ki predstavlja nove in svetovne izzive v današnjih pogojih poslovanja in gospodarjenja. Globalne pobude za varovanje okolja, družbeno odgovornost in upravljanje se v zadnjem času ukvarjajo z oblikovanjem ustreznih regulatornih okvirov, razvojem enotnih standardov poročanja o ODU-ju, merjenjem ocen in kazalnikov ODU, z upravljanjem tveganj ODU-ja itd. Hkrati se te pobude med seboj dopolnjujejo ter usmerjajo na pričakovanja, izzive, priložnosti, nove vloge, naloge in preoblikovanje tradicionalnih nadzornih mehanizmov upravljanja podjetij, prilagojenih pobudam in programom za okolje, družbo in upravljanje. Zato ta prispevek poleg tradicionalnih vlog notranjerevizijske dejavnosti kot notranjega nadzornega mehanizma upravljanja podjetij obravnava izzive in priložnosti za notranjerevizijsko dejavnost kot ključno pri vzpostavljanju strukture upravljanja, ki bo sposobna učinkovito izvajati pobude in strategije za okolje, družbo in upravljanje.